Underretning efter Barnets lov

Vejledning til at lave en underretning.

Du kan følge den vejledning der ligger på holstebro.dk - "Den gode skriftlige underretning – en vejledning til fagpersoner" link til siden her

Underretning indsendt af:
  • Her anfører du navn og titel på dig som underretter 
  • Som fagperson ansat ved Holstebro Kommune anfører du også navn på din leder, som skal underskrive underretningen sammen med dig 
  • Husk også dato

Du vil modtage en kvittering fra Familiesektionen senest 6 hverdage efter modtagelse af underretningen 

Kontaktoplysninger/hvem handler det om?
Kontaktoplysninger forældre
Data på barnet
Hvem skriver, og hvad er dit kendskab til barnet og familien?
  • Her fortæller du, hvem du er, og hvordan du kender barnet/den unge og familien
  • Hvor længe har I kendt hinanden?
  • Hvornår blev du bekymret og hvordan skete det (hvad var situationen og hvad lagde du mærke til)?
  • Hvordan trivedes og klarede barnet/den unge sig før du blev bekymret?
Årsagen til din bekymring
  • Hvorfor er du bekymret for barnets trivsel og udvikling (det er vigtigt, at du gør det så konkret som muligt og giv gerne eksempler)?
  • Hvilke tegn på mistrivsel har du set?
  • Hvad har barnet/den unge fortalt?
Observationer og beskrivelse af barnet og forældrene, herunder hvad bekymrer og hvad fungerer
  • Hvad bekymrer hos barnet/den unge og forældrene (det kan være socialt, fagligt, personligt, de basale behov mv. og giv gerne eksempler)?
  • Hvad fungerer hos barnet/den unge og forældrene (det kan være socialt, fagligt, personligt, de basale behov mv. og giv gerne eksempler)?
  • Generel beskrivelse af barnets/den unges fysiske, psykiske og sociale forhold.
  • Observationer fra andre samarbejdspartnere (det kan være sundhedsplejerske, PPR mv.) Du kan supplere med afsnit, som indeholder din faglige vurdering.
Hvordan har du forsøgt at hjælpe?
  • Har du forsøgt at afhjælpe problemerne sammen med forældrene?
  • Hvilke samtaler eller møder har I holdt?
  • Hvad har været iværksat af indsatser i skole/dagtilbud for at støtte barnet (jf. indsatstrappen)? 
  • Hvilken effekt har det haft? at hjælpe?
Samarbejde med forældrene
  • Hvordan fungerer samarbejdet med forældrene?
  • Er der særlige familiemæssige forhold som f.eks. skilsmisse, sygdom, misbrug, arbejdsløshed mv. der skal være opmærksomhed omkring?
Barnets fremmøde
Oplysninger om barnets/den unges fremmøde eller fravær i skole/dagtilbud (følg ”Handlevejledning om elevfravær” på skoleområdet)
Hvordan er forældrene orienteret om denne underretning?
  • Ved vold/overgreb eller mistanke om vold/overgreb, skal du IKKE orientere forældrene, men øjeblikkeligt underrette kommunen og/eller politiet (følg ”Beredskab og handlevejledning ved viden eller mistanke om vold eller overgreb mod børn og unge”)  
  • I alle andre tilfælde beskriver du, om forældrene er informeret om den underretning du fremsender
  • Har forældrene læst det, du har skrevet på et møde eller har du læst den op for dem i telefonen?
  • Hvad var forældrenes reaktioner og bemærkninger til underretningen? 
Andre vigtige og relevante forhold
Har du en anden viden om forhold, der er af betydning for barnets omsorgssituation, f.eks. omkring søskende?
Samtykke eller oplysningspligt

Oplysningspligt

Holstebro Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig.

Kontaktoplysninger:
Mail: 
Evt. Tlf:

Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål

(skriv kort og forståeligt, hvad formålene er med at behandle personoplysningerne)

Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af

(Beskriv retsgrundlaget/retsgrundlagene for behandlingen, herunder f.eks. kapitlet i den lov eller bekendtgørelse, der pålægger jer at indsamle personoplysningerne. Hvis behandlingen er baseret på databeskyttelsesforordningens eller databeskyttelseslovens behandlingsbestemmelser, skal du henvise til den relevante bestemmelse.)

Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig

(Skriv hvilken slags oplysninger der behandles fx kontaktoplysninger og cpr, økonomiske forhold, uddannelse. Hvis nogle af følgende kategorier behandles, skal det fremgå: Oplysninger om straffedomme eller lovovertrædelser, helbred, religion, fagforening, politisk eller filosofisk overbevisning, race eller etnicitet, seksuel orientering, biometrisk data til identifikation.)

Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til

(Skriv hvem der modtager oplysningerne fx SKAT, UDK, politiet, samarbejdspartnere eller virksomheder)

Vi henter personoplysninger om dig fra (HVIS RELEVANT)

(skriv hvor oplysninger hentes, fx fra SKAT, Folkeregistret, BBR , andre offentlige myndigheder.)

Vi gemmer dine personoplysninger i (HVIS RELEVANT)

(angiv tidsrum fx 5 år efter sagen er afsluttet, 6 måneder efter vi har afsluttet ansættelsen etc. Hvis ikke det er muligt at angive præcis tidsrum, skriv i stedet hvilke kriterier der lægger til grund for opbevaringstiden) Vi foretager en automatisk afgørelse ud fra (beskriv hvilken afgørelse der træffes og ud fra hvilke kriterier det sker. Skriv hvilken konsekvens det kan få for den registrerede)

Du har mulighed for at trække dit samtykke tilbage (OBS! Slet hvis formularen ikke kræver samtykke)

Det gør du ved at kontakte os på ovenstående kontaktoplysninger. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, påvirker det kun den fremadrettede behandling af dine personoplysninger.

Dine rettigheder jf. databeskyttelsesforordningen

Holstebro Kommune registrerer dine oplysninger og kan videregive disse til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejder med kommunen. Du har ret til at kende de oplysninger, kommunen har registreret om dig lige som du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet.

Du kan kontakte Holstebro Kommunes databeskyttelsesrådgiver om de rettigheder, du har i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger. På www.holstebro.dk/databeskyttelse kan du læse mere og finde kontaktoplysninger.