Guide til indretning af udendørs salgsområder til flere end 150 personer

Læs venligst nedenstående inden du besvarer

De nedenstående 5 spørgsmål hjælper dig med at afklare om dit arrangement kræver en byggetilladelse eller blot en anmeldelse til kommunen, når du ønsker at indrette salgsområder (område med mindre salgsboder) som er beliggende i det fri.

Er resultatet at dit arrangement kræver en byggetilladelse, kan du bruge skemaet til at gennemgå hvilke tilpasninger du skal lave for at dit arrangement kan nøjes med en anmeldelse.

Vær opmærksom på at der skal udarbejdes en målfast tegning, der viser indretningen af salgsområdet, som dokumentation for placering, indretning og brug uanset om du skal anmelde til kommunen eller ansøge om byggetilladelse.

Hvis du ikke ejer arealet hvor arrangementet afvikles, skal du indhente fuldmagt fra ejer.

Planen bør mindst vise:

  • Størrelse og placering af felter med salgsområder.
  • Friområder mellem felter med salgsområder, herunder friområder der anvendes til evakuering. Det skal fremgå, hvor brede friområderne er.
  • Oplag af gasser og brandfarlige væsker.
  • Brandslukningsmateriel.
  • Placering og brug af kogeapparater, herunder grill og friture, bortset fra kogeplader i og ved salgsboder.
  • Affaldsbeholdere med et rumindhold på mere end 1 m³.
  • Redningsberedskabets indsatsmuligheder.

Eksempel på en målfast plan for salgsområdet:

Eksempel på en målfast plan for salgsområdet


Spørgsmål 1 - Indbyrdes afstand

Indbyrdes afstand mellem salgsområder og forsamlingstelt er minimum 10 m

Placeringen af salgsområder i forhold til andre konstruktioner skal overholde en indbyrdes afstand som angivet herunder: 

  • Et salgsområde skal normalt holde en afstand på 5,0 m til naboskel. 
  • Et forsamlingstelt skal holde en afstand på 5,0 meter til naboskel.

Det betyder, at afstanden mellem et salgsområde og et forsamlingstelt skal være 5,0 m + 5,0 m = 10,0 m.

Indbyrdes afstand 10 m

Indbyrdes afstand mellem salgsområde og bygning er minimum 7,5 m

Placeringen af salgsområder i forhold til eksisterende bygninger og andre konstruktioner skal overholde en indbyrdes afstand som angivet herunder:

  • En bygning med beton eller murstensfacade skal normalt holde en afstand på 2,5 m fra naboskel. 
  • Et salgsområde skal holde en afstand på 5,0 meter til naboskel.

Det betyder, at afstanden mellem salgsområde og bygning skal være 5,0 m + 2,5 m = 7,5 m.

Indbyrdes afstand 7,5 m

Indbyrdes afstand mellem salgsområder og bygning med stråtag er minimum 15 m

Placeringen af salgsområder i forhold til andre konstruktioner skal overholde en indbyrdes afstand som angivet herunder: 

  • En bygning med et stråtag skal normalt holdes 10,0 m fra naboskel. 
  • Et salgsområde skal holde en afstand på 5,0 meter til naboskel.

Det betyder, at afstanden mellem salgsområde og bygningen med stråtag skal være 5,0 m + 10,0 m = 15,0 m.

Indbyrdes afstand 15 m

Er salgsområdet indrettet så det overholder afstandskrav til andre konstruktioner?
Spørgsmål 2 - Indretning

Der gives i udgangspunkt ikke tilladelse til at udføre enkelte salgsområder/felter med boder over 1000 m². 

Hvis dit arrangement af helt særlige årsager, har brug for at indrettes med salgsboder over 1000 m², skal du søge en byggetilladelse, hvor du beskriver, hvilke tiltag der gøres for at sikre arrangementet på anden vis.


Er de enkelte salgsområder/felter med boder, i det samlede arrangement, indrettet på maksimalt 1000 m²?
Spørgsmål 3 - Friområde

Salgsområder med 10 m friområde omkring hvert felt

Salgsområder med 10 m friområde

Er der imellem de enkelte salgsområder/felter med boder 10 m friområde omkring hvert felt?

OBS!

Fordi du har svaret at der ikke er 10 m friområde, kræver dit arrangement en byggetilladelse, du kan eventuelt undgå dette ved at overholde en af følgende tre løsninger.

Salgsboders facader er udført i materialer mindst klasse B-s2,d0

(Klasse A)
Det vil sige udfæørt i Gipsplader, brandimprægneret træ eller lignende.

Salgsboders facader er udført i materialer mindst klasse B-s2,d0.

Salgsboders facader åbne i mindst 50 % af facaden

Salgsboder er udført som åbne salgsboder og åbne fortelte til campingvogne. Salgsboder og fortelte skal være åbne i mindst halvdelen af facadearealet.
Salgsboders facader åbne i mindst 50 % af facaden.

Salgsboders facader er afbrudt pr. 25 meter med mindst 10 meters afstand




Salgsboders facader er afbrudt pr. 25 meter med mindst 10 meters afstand
Er afstanden reduceret?
Spørgsmål 4 - Indhegning og flugtvejsbelysning
Er området indhegnet?
Bruges området mellem solnedgang og solopgang?
Er der opsat flugtvejsbelysning ved hver udgang fra salgsområdet?

Er området omgivet af hegn og anvendes det efter mørkets frembrud skal der opsættes flugtvejsbelysning ved alle udgange fra salgsområdet.

Flugtvejsbelysning
Spørgsmål 5 - Opvarmning og kogeapparater
Sker der rumopvarmning og/eller anvendes der kogeapparater i salgsboder?

Opvarmning skal ske med elvarme eller F-gasanlæg. Kogeapparater skal fortrinsvis være el-drevet.

Hvis der anvendes F-gas (flaskegas) til gasgrill og opvarmning i salgsboder, må det kun ske som beskrevet i underspørgsmålene nedenfor.

Den samlede mængde gasoplag pr. felt (salgsområde) på 1.000 m², må ikke komme over 100 kg gas,  inkl. beholdere i brug (f.eks. maks. 9 stk. 11 kg gasflasker pr. salgsområde på 1000 m2).
 

Er det samlede gasoplag mindre end 100 kg gas pr. felt på 1.000 m²?

Der kan anvendes flaskegas til opvarmning/kogeapparat /grill på følgende betingelser: 

  • At der højst anvendes 1 gasflaske pr. kogeapparat, grill eller varmeapparat.
  • At gasflasker, der er placeret inde i salgsboderne, må ikke være på mere end 11 kg.
  • Eventuelle reservegasflasker opstilles i det fri. (udenfor salgsboden).
  • At hvis der anvendes gasflasker på mere end 11 kg, skal de anbringes i det fri, udenfor salgsboden og afskærmet fra publikum.
Gasflaasker
Overholder du bestemmelserne om dit gasoplag inde i boderne?

Gasflasker med et indhold på mere end 11 kg. skal placeres i det fri, det vil sige udenfor salgsboden og være afskærmet for at publikum kan få adgang til gasflasken (gasflaskerne). 

Derudover skal gasflasker være placeret oprejst og sikret mod at der kan ske påkørsel af dem.
 

Overholder du bestemmelserne om dit udendørs gasoplag?

Alle salgsområder skal indrettes med trykvandsslukkere eller håndsprøjtebatterier, så der fra ethvert sted på salgsområdet højst er 30 meter til den nærmeste brandslukker (trykvandsslukker eller håndsprøjtebatteri).

Placeringen af trykvandsslukkerne/håndsprøjtebatterierne skal angives på plantegningen/situationsplanen.

Trykvandslukkere og håndsprøjtebatterier
Er salgsområdet indrettet med trykvandsslukkere eller håndsprøjtebatterier, så der fra enhver salgsbod er højst 30 m til brandslukningsmateriel?
Dit arrangement kræver ikke byggetilladelse

Med udgangspunkt i din besvarelse kræver dit arrangement ikke en byggetilladelse, men blot en anmeldelse til kommunen.


Du skal være opmærksom på, at du skal udarbejde ordensregler og en brand- og evakueringsinstruks for dit arrangement, som skal indsendes sammen med din anmeldelse. 

Følgende kan bruges som inspiration, eller benyttes i deres fulde udstrækning, hvis du vurderer de er dækkende. Hvis du svarer nej til nedenstående spørgsmål, skal du sammen med anmeldelsen vedhæfte dine egne ordensregler og brand- og evakueringsinstruks.

Ordensregler

  • Friområder skal være frie og ryddelige.
  • Bagområder til salgsboder skal være afspærret for publikum.
  • Brug af åben ild må kun ske på særligt indrettede områder.
  • Brændbart affald skal anbringes i affaldscontainere af ubrændbart materiale.
  • Affaldscontainere skal tømmes ved behov dog minimum 1 gang dagligt.
  • Der må maksimalt placeres 1 affaldscontainer på højst 1m³, i tilknytning til hver enkelt salgsbod.
  • Motorkøretøjer må ikke parkeres i salgsområder. Undtaget herfra er et motorkøretøj, med direkte tilknytning til salgsboden. Motorkøretøjer, der fungerer som salgsboder, skal medregnes i antallet.

Overnatning i salgsboder:

  • Der må maksimalt overnatte 2 personer i en salgsbod. De overnattende skal have direkte tilknytning til salgsboden.
  • I salgsboder hvor der overnattes skal der opsættes en røgalarm.
  • Der skal være en runderende vagt i salgsområder hvor der overnattes. Der skal ske kontinuerlig rundering i tidsrummet 22.00 – 08.00.
  • Særlige driftsmæssige forhold for overnatning i felter, hvor der kan være særlig risiko for antændelse, skal iagttages (kontrol punkter).

Brand- og evakueringsinstruks

Arrangøren eller den driftsansvarlige udarbejder til brug for personalet en brand- og evakue-ringsinstruks, der som minimum indeholder oplysning om, hvordan:
  • Personer varsles
  • Redningsberedskabet alarmeres
  • Personalet adviseres om den opståede nødsituation
  • Personalet vejleder gæsterne til udgangene
  • Slukningsmateriellet bemandes og anvendes
  • Hvor og hvordan redningsberedskabet informeres
Derudover skal brand- og evakueringsinstruksen til forsamlingstelte til flere end 150 personer eventuelt suppleres med, hvordan:
  • Orienteringslys tændes
  • Optræden og musik stoppes
  • Røgmaskiner og andet udstyr, som medfører reduceret sigtbarhed, afbrydes
  • Lydanlæg anvendes til orientering af gæsterne om situationen
Brand- og evakueringsinstruksen ophænges steder, hvor personalet færdes. Arrangøren skal sikre, at der er retningslinjer for at tage imod redningsberedskabet. Hvor der er personale tilstede, skal personalet skal være instrueret i denne opgave. Personalet skal assistere beredskabet med informationer om evakueringen, igangsatte tiltag fra personalets side, guide beredskabet hen til området mv.

Vil du benytte disse ordensregler?
Vil du benytte denne brand- og evakueringsinstruks?

Indtast din mail nedenfor for at få tilsendt et dokument med dine besvarelser på ovenstående spørgsmål, samt et link til hvor og hvordan du anmelder dit arrangement.

Dit arrangement kræver byggetilladelse

Med udgangspunkt i din besvarelse kræver dit arrangement en byggetilladelse, og du skal indsende en ansøgning på www.bygogmiljø.dk.


Når du skal ansøge om byggetilladelse til dit arrangement, skal du vedhæfte ordensregler og en brand- og evakueringsinstruks for dit arrangement. 

Følgende kan bruges som inspiration, eller benyttes i deres fulde udstrækning, hvis du vurderer de er dækkende. Hvis du vil benytte disse ordensregler og brand- og evakueringsintruks, skal du kopiere og gemme dem, så du kan uploade dem sammen med din ansøgning i Byg og Miljø portalen.

Ordensregler

  • Friområder skal være frie og ryddelige.
  • Bagområder til salgsboder skal være afspærret for publikum.
  • Brug af åben ild må kun ske på særligt indrettede områder.
  • Brændbart affald skal anbringes i affaldscontainere af ubrændbart materiale.
  • Affaldscontainere skal tømmes ved behov dog minimum 1 gang dagligt.
  • Der må maksimalt placeres 1 affaldscontainer på højst 1m³, i tilknytning til hver enkelt salgsbod.
  • Motorkøretøjer må ikke parkeres i salgsområder. Undtaget herfra er et motorkøretøj, med direkte tilknytning til salgsboden. Motorkøretøjer, der fungerer som salgsboder, skal medregnes i antallet.

Overnatning i salgsboder:

  • Der må maksimalt overnatte 2 personer i en salgsbod. De overnattende skal have direkte tilknytning til salgsboden.
  • I salgsboder hvor der overnattes skal der opsættes en røgalarm.
  • Der skal være en runderende vagt i salgsområder hvor der overnattes. Der skal ske kontinuerlig rundering i tidsrummet 22.00 – 08.00.
  • Særlige driftsmæssige forhold for overnatning i felter, hvor der kan være særlig risiko for antændelse, skal iagttages (kontrol punkter).

Brand- og evakueringsinstruks

Arrangøren eller den driftsansvarlige udarbejder til brug for personalet en brand- og evakue-ringsinstruks, der som minimum indeholder oplysning om, hvordan:
  • Personer varsles
  • Redningsberedskabet alarmeres
  • Personalet adviseres om den opståede nødsituation
  • Personalet vejleder gæsterne til udgangene
  • Slukningsmateriellet bemandes og anvendes
  • Hvor og hvordan redningsberedskabet informeres
Derudover skal brand- og evakueringsinstruksen til forsamlingstelte til flere end 150 personer eventuelt suppleres med, hvordan:
  • Orienteringslys tændes
  • Optræden og musik stoppes
  • Røgmaskiner og andet udstyr, som medfører reduceret sigtbarhed, afbrydes
  • Lydanlæg anvendes til orientering af gæsterne om situationen
Brand- og evakueringsinstruksen ophænges steder, hvor personalet færdes. Arrangøren skal sikre, at der er retningslinjer for at tage imod redningsberedskabet. Hvor der er personale tilstede, skal personalet skal være instrueret i denne opgave. Personalet skal assistere beredskabet med informationer om evakueringen, igangsatte tiltag fra personalets side, guide beredskabet hen til området mv.

Vær opmærksom på at det er lovpligtigt at ansøgninger om byggetilladelse, skal ske via Byg og Miljø portalen.

Du kan få tilsendt et dokument med dine besvarelser af ovenstående spørgsmål på mail ved at indtaste din mailadresse nedenfor. Vi anbefaler du at vedhæfter dokumentet sammen med din ansøgning i Byg og Miljø portalen.